zaterdag 22 februari 2020

Voorbereiding in gedachten leuk om te doen en effectief

In oktober 2019 gingen Tine en ik naar Tarifa. Om op de plek van de start te kijken, naar Marokko te staren, de oversteek op ons in te laten werken en de slaapplaats uit te kiezen voor augustus.

Met deze kennis en ervaring is het nu veel makkelijker om ons voor te stellen hoe het straks gaat worden.

Visualiseren vergroot de kans op succes. Als je in je hoofd al bedenkt hoe het gaat worden wordt het straks makkelijker. Hersenen doen graag dingen die ze kennen. We zijn liever in de comfortzone dan dat we steeds nieuwe dingen moeten processen. En niet alleen als we het zelf meemaken leren we, ook door het uit te denken. Dus besteden we tijd aan de verschillende stappen van de oversteek.
Hoe voelt het water? Hoe is het licht? Hoe voelt de golfslag? Hoe ver is de overkant? Wat doen we als we er zijn en onze voeten op de rotsen zetten? We zien een walvis onder ons, hoe voelt dat? Wat doet de hartslag, hoe worden we rustig?

Wat doen we als we zien dat de ander het even niet ziet zitten? Wat als het koud wordt?
Wat als onze coach Marijcke iets stoms zegt? Laten we ons beinvloeden, of focussen op wat ons te doen staat? Zwemmen en plezier hebben. Genieten!

Mentale flexibiliteit is te trainen en superleuk om te doen. Trainen gebeurt niet alleen in het zwembad (nu nog, straks in open water) maar ook in ons hoofd. 




dinsdag 4 februari 2020

Goed slapen hartstikke nodig


Mooie januaritrainingsmaand achter de rug. 44km gezwommen:-)

Het slapen kan beter. Beter herstellen.

Vannacht was een mooie nacht
volhouden die recovery!

Oogjes dicht. Snaveltje toe.

zondag 19 januari 2020

Wekelijkse zondagochtend training

Zondagochtend in januari. De zon schijnt door de ramen van het Sloterparkbad. Alle zwemmers in de banen zijn er met een doel voor ogen. De training afronden die ze gepland hebben. Met pullbouys, peddles en kickboards gewapend. Tine en ik niet. We zwemmen met de Tempo Trainer en onze eigen gedachten en focuspunten. De wintermaanden zijn perfect om je techniek up to date te houden en bij te schaven. We gluren onder water naar elkaar en andere zwemmers. Leuk om je te meten aan het aantal slagen van de ander en zijn of haar techniek. Ook trainen we een endurance element; consistent tempo, consistent aantal slagen, over langere afstand vasthouden. Die verdwaalde langzame zwemmer in de snelle baan inhalend. Het is ok. We kunnen het nog. Buiten in de zee. Binnen in het zwembad. In elk water.

dinsdag 24 december 2019

Ademhalen is van levensbelang





Ademhalen is van levensbelang
En toch is ademhalen in de slag voor veel zwemmers de grootste uitdaging. Zodra je je stabiliteit in het water op orde hebt kun je de ademhaling timen met de heuprotatie. En dan wordt het leven ineens veel makkelijker. Ook in golven. Je lichaam gaat tenslotte net zo mee als de beweging van het water. Lekker meedeinen en ademen als je het nodig hebt. En terwijl je ademhaalt om je heen kijken. Onder water naar bijzonder leven en boven water naar de boot. De coach. De aanwijzingen.
Gebruik je eigen boeggolf, haal adem dichtbij het water en blijf doorzwemmen en doorgenieten!


maandag 9 december 2019

Marijcke onze Coach

Een coach is diegene die je brengt van A naar B,  je jezelf doet verbazen over wat je kunt en kritische vragen blijft stellen over je doelen, de training, voeding etc. Apetrots zijn Tine en ik dat Marijcke haar vakantiedagen opoffert en veel van haar vrije tijd om ons bij te staan bij deze uitdaging en met ons te zwemmen.



woensdag 27 november 2019

Daar mag op gedronken worden


Proost op het tijdslot.
Samen met Coach Marijcke die de foto maakt.
En ook zin heeft in dit avontuur.
Aanbetaling gedaan. 
Geen weg meer terug. 
Alleen nog maar vooruit!